Grønne fingre på skoleskemaet er sundt for børns indlæring
Elever i Ry er rykket udendørs - og det er sundt for deres læring.
Der er 'grønne fingre' på skoleskemaet på Mølleskolen i Ry.
For tiden undervises børnene nemlig i at lave deres egne små flytbare haver, hvor de skal plante, vande og senere også lave mad af afgrøderne. Undervisningen foregår naturligvis udendørs.
Forskning viser nemlig, at udendørs undervisning har en positiv effekt på børns indlæring - og den konklusion kan Margrethe Bro Rædkjær, der er lærer på Mølleskolen, bakke op om.
- Der er flere børn, som er med i det, og som opdager flere ting i naturen og deres omgivelser, når vi i naturen, end når man sidder indenfor og fortæller om naturen, siger hun.
Fokus på madens vej fra jord til bord
I de kommende næste seks måneder skal eleverne på Mølleskolen så, vande, høste og lave mad af de afgrøder, der om noget tid spirer op af jorden. Og eleverne går til opgaven med stor nysgerrighed og koncentration.
- Jeg kan lære selv at dyrke noget, og så lærer jeg noget om planter, om de forskellige slags, hvad man kan spise og hvad man ikke kan spise, siger Caroline fra 3.A.
Hun bliver bakket op af klassekammeraten Anton.
- Jeg synes det er meget spændende at plante dem og prøve at se, hvordan se ser ud, når de er fuldt udviklet, siger han.
Se mere i afspilleren ovenfor.